مقالات

  • 1155
  • 2425 مرتبه
بهترین زمان مصرف کود شیمیایی

بهترین زمان مصرف کود شیمیایی

05/20/1400

زمان استفاده از کود شیمیایی

زمان استفاده از کود شیمیایی تأثیر زیادی بر رشد و سلامت محصول دارد. به طوری که انتخاب مناسب زمان استفاده از کود شیمیایی، باعث افزایش بازدهی محصول، افزایش راندمان مصرف مواد مغذی و همچنین کاهش تلفات مواد مغذی، و در نهایت باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست می شود.

استفاده از کود شیمیایی در زمان اشتباه می تواند باعث از بین رفتن و هدر رفت کود و حتی آسیب رساندن به محصول شود. در این مقاله بهترین زمان مصرف کود شیمیایی را بررسی خواهیم کرد.

انواع زمان مصرف کود شیمیایی

به طور کلی دو زمان برای مصرف کودهای شیمیایی کشاورزی وجود دارد: 

  1.     قبل یا هنگام کاشت محصول (پیش کشت)
  2.     پس از رویش محصول (پس کشت)

در مورد دوم، یعنی پس از رویش، زمان استفاده از کود شیمیایی بستگی به عوامل محیطی مانند آب و هوا، نوع کود و گیاه و .... دارد. توضیحات دقیق تر این روش ها را در ادامه خواهیم داد.

اگر کود مصرفی شما از نوعی است که قابلیت حل کردن در آّب ندارد، حتما باید آن را به صورت پیش کشت به خاک داد. علاوه بر آن، چند نوع از کودهایی که به روش پیش کشت استفاده میشوند عبارتند از:

  1. کودهایی که برای جذب شدن نیاز به تغییرات ساختاری دارند، مانند گوگرد که باید از چند هقته قبل از کاشت به خاک داده شود تا به صورت قابل جذب درآید.
  2. کودهایی که همانطور که گفته شود در آّب حل نمیشوند و در خاک نیز حرکت نمیکنند، مانند کودهای فسفره، کودهای پتاسیم و .... 
  3. کودهایی که برای گیاه سمی بوده و باید تبدیل به اجزا بی خطر شود، مانند آمونیاک که باید قبل از کشت به خاک داده شود تا به نیترات و آمونیوم تبدیل شود.

کودی که در طول دوره رشد گیاه و پس از کشت به خاک داده میشود کود پس کشت نام دارد، این کود متناسب با کمبود های گیاه در طول رشد برای مصرف تجویز میشود. کودهای پس کشت به صورت های محلول پاشی و یا در حین آبیاری قابل استفاده هستند. 

توصیه میشود برای تشخیص نیاز گیاه و تجویز کود مناسب از یک متخصص کشاورزی راهنمایی بگیرید.

همچنین برای تجربه ی کوددهی راحت تر و سریع تر، میتوانید از کودپاش طوس فدک نیز استفاده کنید. برای بررسی فنی این محصول اینجا کلیک کنید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.