مقالات

  • 1156
  • 1572 مرتبه
پردرآمد ترین محصولات کشاورزی

پردرآمد ترین محصولات کشاورزی

05/31/1400

درحال حاضر حرفه ی کشاورزی و کشت محصولات برای دو هدف اصلی انجام می‌شود، مصارف خانوادگی و اهداف تجاری و فروش

محصولات اصلی کشاورزی گندم، برنج، جو، ذرت، سیب زمینی و غلات هستند که ما بر طبق نیازهایمان از آن‌ها بسیار زیاد استفاده می‌کنیم اما برخی از محصولات هستند که امروزه به محصولاتی بسیار پرطرفدار و پردرآمد در سراسر جهان تبدیل شده اند، این محصولات عبارت‌اند از: سیب، لوبیا، چای، موز، گوجه‌فرنگی، چغندرقند، پنبه، فندق و قهوه.

امروزه صنعت غذا بسیار بستگی به نوع زندگی بشر دارد، به عنوان مثال می‌بینیم که عرضه و تقاضای گیاه آلوئه ورا بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌کنند و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نیز امروزه بسیار بیش از قبل رواج پیدا کرده است.

ایران نیز به دلیل مساعد بودن آب و هوا، کشت گاه بسیاری از محصولات با ارزش است که در ادامه چند نمونه از این محصولات کشاورزی پردرآمد را نام خواهیم برد، این محصولات عبارتند از:
گندم، پسته، برنج، زعفران، نیشکر، چای
محصولات گلخانه‌ای پرطرفدار:
آلوئه ورا، گیاهان دارویی، به لیمو

این چند محصول کشاورزی امروزه در میان مردم دنیا به خصوص ایران طرفداران زیادی دارند و شما با کاشت آن نه تنها می‌توانید آن را به هم‌وطنانمان عرضه کنید بلکه می‌توانید اقدام به صادر کردن آن‌ها نیز کنید.

در ادامه به بررسی چندمورد از محصولات گلخانه ای میپردازیم.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا در واقع نوعی کاکتوس است، که از آب بسیار زیادی تشکیل شده و در مقایسه با دیگر گیاهان می‌گویند که این گیاه ریشه ندارد، البته که ریشه‌های بسیار کوتاهی در زیر آن دیده می‌شود. برگ‌های این گیاه بلند و دانه‌ای و با ضخامت زیادی هستند..

دلیل ضخامت برگ ها، وجود ژل درون آن ها است، و عمده کارایی این گیاه نیز مربوط به ژل آن می‌باشد. این گیاه خاصیت‌های زیادی دارد که تقویت کردن پوست و مو شایع‌ترین خاصیت آن است، البته این گیاه علاوه بر خواص زیبایی،خاصیت های درمانی زیاد دیگری نیز دارد.

از گیاه آلوئه ورا برای تولید محصولات مربوط به پوست و مو، کرم‌ها، مکمل‌های غذایی، لوسیون‌ها و… استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به دیگر فواید گیاه آلوئه ورا اشاره کنیم می‌توانیم بهبود هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی را نام ببریم.

یکی از شرایط خوب برای نگهداری آلوئه ورا این است که این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد، البته شرایط نگهداری بسیار راحت، امکان برداشت 20 ساله و… نیز باعث شده که افراد زیادی اقدام به کاشت آن کنند، البته توصیه ما نیز این است که اگر به دنبال یک گیاه برای کاشت و درآمدزایی می‌گردید حتماً آلوئه ورا را انتخاب کنید زیرا علاوه بر مزیت‌های کشت و کشت آسان، شما می‌توانید فروش خوبی در ایران و در بخش صادرات داشته باشید.

گیاهان دارویی

تنوع بالای گیاهان دارویی نیز باعث شده که افراد زیادی در این حوزه فعالیت کنند، زیرا هر یک از گیاهان دارویی با اقلیم جغرافیایی یکی از مناطق ایران سازگاری دارد. هر فرد می‌تواند با توجه به اقلیم جغرافیایی منطقه خود، زمین کشاورزی در اختیار، امکانات خود و میزان تقاضا می‌تواند یکی از گیاهان دارویی را برای کشت، برداشت و درآمدزایی انتخاب کند.

خوشبختانه در دنیای امروز استفاده از گیاهان دارویی در برابر گیاهان شیمیایی بسیار رونق پیدا کرده و بسیاری از افراد استفاده از چایی را کنار گذاشته و به استفاده از انواع دمنوش‌ها و داروهای گیاهی روی آورده‌اند، آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از داروهای شیمیایی که یک سود و هزاران ضرر دارد به این نوع از داروها روی آورند. پس مطمئن باشید که با زراعت گیاهان دارویی می‌توانید به درآمد و سود دهی قابل توجه‌ای برسید.

بسیاری از این گیاهان نیز به صورت گلخانه‌ای کاشت و برداشت می‌شوند که ما نیز به شما توصیه می‌کنیم که اگر شرایط احداث یک گلخانه با شرایط مناسب را دارید حتماً این کار را در پیش گیرید که گیاهان دارویی جزء سودآورترین گیاهان هستند.

کاشت به لیمو

کاشت به لیمو نیز یکی از پردرآمدترین محصولات است، این گیاه متعلق به آمریکای جنوبی است و البته به شکل طبیعی در مناطقی مانند پرو، آرژانتین و شیلی نیز رشد می‌کنند، به لیمو را از این مناطق به همه دنیا از جمله ایران منتقل کرده‌اند. ارتفاع گیاه آلوئه ورا به حدود 1 و نیم تا 2 متر می‌رسد گاهی اوقات نیز شاهد ارتفاع 3 متری آن هستیم.

بوته گیاه به لیمو در برابر سرما مقاومت زیادی دارد اما در برابر یخ زدگی حتماً از آن محافظت کنید. برای محافظت از به لیمو در برابر سرما نیز بهتر است بر روی آن یک کاور پلاستیکی بکشید. اگر می‌خواهید این گیاه را تکثیر کنید باید از روش قلمه زدن کمک بگیرید، قلمه‌ها را به مدت 15 روز درون آب قرار دهید و بعد از 15 روز می‌بینید که گیاه شما ریشه زده است، اگر ریشه گیاه شما حدود 5 سانت بود می‌توانید آن را درون خاک بکارید.

طبق گزارشات و تحقیقات شما دو برابر هزینه‌ای که برای کاشت به لیمو می‌کنید سود دریافت می‌کنید، این یعنی یک آمار بسیار عالی. حال شاید با خود فکر کنید که دلیل این سودآوری زیاد چیست؟ پاسخ سؤال شما این است که شما با یک بار کاشت به لیمو در سال‌های اول می‌توانید دوبار برداشت انجام دهید و این میزان برداشت در سال‌های بعد به سه و یا بیشتر از سه بار می‌رسد، همین امر باعث سوددهی زیاد می‌شود.

اگر بخواهیم یک حساب سر انگشتی کنیم می‌توان گفت که کاشت گیاه به لیمو در هر نیم هکتار 550 کیلو به لیمو می‌دهد، پس در طول یک سال شما می‌توانید بیشتر از یک و نیم تن به لیمو از هر برداشت به دست آورید. به لیمو سودی حدود 40 تا 50 میلیون دارد پس به همین دلیل است که 8 این گیاه را گیاهی سود آور می‌نامند.

 

با توجه به اهمیت درآمدزایی امروزه انسان‌ها بیش از هر چیزی به دنبال راهی برای درآمد بیشتر هستند، کشاورزی نیز یکی از مواردی است که بسیاری از کشاورزان را بر آن دارد تا به سود دهی بیشتری برسند. در این میان برخی از محصولات کشاورزی درآمد زیادی دارند و حتی از آن‌ها علاوه بر مصارف درون ایران درزمینهٔ صادرات نیز استفاده می‌شود در بالا این گیاهان را نام بردیم و درباره انواع گلخانه‌ای آن‌ها توضیحات بیشتری دادیم، امیدواریم با مطالعه مطالب بالا پردرآمدترین محصولات کشاورزی را شناسایی کرده باشید و بتوانید اقدام به کشت آن کنید.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.